Posted on

Sunne matmuffinsær…

Her er oppskrift jeg skal teste i dag! Til tross for grunnkurs i kokkefaget i 1988 (!) har jeg ingen evner som husmor, at all! Men jeg gir meg ikke, når man får barn så er plutselig interessen for baking en helt annen enn når man flyr på byen og sjekker mannfolk…Forsøkte meg på eplemuffins i går, fryktelig enkel oppskrift, men viste seg at den var så enkel at den ble avansert for det ble som vanlig mislykket…

Jaja, det smakte egentlig ok og guttungen ville ha en i morges. Jeg ble jo så rørt at han fikk lov å spise kake til frokost, han spiste til og med hele! Men kake til frokost kan jo ikke bli en vane, selv om jeg forstår at det blir kjedelig med brødskive eller frokostblanding til stadighet… Derfor har jeg nå søkt opp en sunnere oppskrift som er kjempefint alternativ i matpakken, på tur eller som et lite mellommåltid. Kan selvsagt også servere disse til gjester, det blir ofte nok søtsaker uansett😉 Disse kan lages dagen før, men man kan også lage røren og fylle den i muffinsbrett kvelden før, og steke neste morgen.De er som det meste av bakst best samme dag, litt halvvarme og ferske! NAM!

Grove matmuffins
4 dl grovt mel (tar det jeg har, sammalt hvete, spelt, osv)
4 dl hvetemel
100g smeltet og avkjølt smør
4,5 dl melk
2 ts bakepulver

Forslag til fyll (du skal ikke ha alt i, men et par ting som er godt sammen):
1 finhakket purre
1 boks skinke, i biter
1 paprika, finhakket
Litt mais
Middagspølser
salami
Smårettsbacon
Fetaost
Kalkunskinke

2 dl reven ost

Bland sammen fyll i muffinsbrett, strø over reven ost. Stekes på 250 grader i ca. 15 minutt (kan variere fra ovn til ovn!)

Hvis du tester så blir jeg glad or å høre hva du synes! Enjoy🙂

Legg igjen en kommentar

