Posted on

Hjemmelaget knekkebrød

Jeg fikk en herlig oppskrift av en venninne og denne testet jeg i går. Startet dagen i dag med nydelig sunt og mettende knekkebrød med pittelitt smør og brunost! Jeg hadde kanskje litt lite salt og olje (hadde en dæsj av hver), men det får jeg teste med mer neste gang, for dette var ikke siste gang! NAMNAM!

Her har du oppskriften:

Bløtlegg over natten;
Linfrø (dette er godt for hjertet og blodårer)
Solsikkekjerne
Chiaxfrø (dette får du fra helsekosten – rik på omega 3 og 6 og en god proteinkilde)
Sesamfrø
Havregryn
Evnt andre frø du liker

Bland grøtmassen med vann, olivenolje og litt salt. Spe med speltmel for at det skal henge sammen (her brukte jeg havremel da jeg ikke hadde havregryn, så jeg droppet speltmelet helt).

Smør massen tynt over stekepapir (jeg synes det var litt vanskelig da det klistret seg så fælt til fingerne, men fant ut at ostehøvelen var fin å smøre med. Kanskje en slikkepott også gjør susen her). Bruk pizzaskjæreren til å dele opp knekkebrøene i ønsket størrelse før du putter brettet i ovnen. Stek i ca 40 min på 200 grader midt i ovnen. Kjenn etter når det er hardt. Sett opp ovndøren på gløtt i ca 15 min med varmen på slik at knekkebrødet får tørke skikkelig. Må være helt tørt!

Kjøl ned og brekk opp bitene – ha i boks/matpapir (ikke pose, da blir de myke!) og nyt et sunt alternativ!

Legg igjen en kommentar

