Posted on

Folk er rare!

Jeg liker å ha min «space», jeg liker ikke folk som maser, jeg liker heller ikke å bli lurt. Så egentlig er en uke i Tyrkia en dårlig idé for meg, men det er utrolig deilig å komme seg til varmen! Jeg elsker å reise, oppleve nye steder, nye kulturer, ny mat… Mitt mål i livet er å kunne reise hvor som helst, når som helst… Problemet er bare at hvis man reiser til typisk syden-steder, så er dette folk som skal ha deg inn på restauranter som lover det beste måltidet i hele byen. Det er umulig å gå på markeder og titte på klær, som forøvrig er de samme hos alle selgerne, og som er rådyre i forhold til hva de FAKTISK koster! Og alle vil vite hvor du er fra, det er for å vite hvilken pris de skal kreve av deg. Sier du at du er fra Norge får du høyest pris, engelskmenn betaler mindre. Vi begynte å si at vi var fra Svalbard for det vet de ikke hvor er. En jeans koster dem 10TL fra Istanbul, de selger den til 10 ganger´n. 90% av de som driver business i Tyrkia betaler ikke skatt. Do the math!

Vi bodde på Kleopatra Tower ved Kleopatrastranden, anbefales KUN i høysesong! Der løy de om at hotellet var fullt da vi ba om å få et rom med sol. Det var kaldt og vi hadde fått et av de dårligste rommene som vendte vekk fra sol og utsikt. Det var 3 stykker som spiste i restauranten og det var stille fra nesten alle rommene. Da det var mørkt så vi lys i 4 rom, that´s it! I restaurantområdet var det rotete og møkkete. Det var lavsesong og færre ansatte, men de hadde absolutt folk nok på plass, og de gikk bare rundt og soset, hva med å gjøre litt rent?? Uteområdet var veldig lite, og glemt. Det var tydelig at det ikke var i bruk, tomt for vann i bassenget med bare litt regnvær og masse søppel. Stort behov for å koste og spyle over gulvet var det også! En isdisk som var nedstøvet var det første som møtte oss der ute, og solsenger i hulter til bulter. Vi var i Tyrkia den ene uken det var dårlig vær tydeligvis, men allikevel var det fint nok til å sole seg i en lun krok, så at de ikke kunne gjøre det litt koselig der var helt utrolig dårlig! Skuffende, det får oss jo ikke til å ha lyst til å komme tilbake! Leilighetene var fine, virket nyoppusset og var store og greie. Vaskedamene var veldig hyggelige! Litt ugrei beliggenhet ved en hovedgate og litt lenger ned til stranden enn oppgitt, de har nok beregnet luftlinje…

Utover standarden på hotellet er det frustrerende å gå rundt og legge igjen penger for det du spiser og handler og vite at du har betalt minst dobbel pris. Jeg betalte 17TL for 250gram jordbær og en klase druer, ca 500gram på markedet. Dette tilsvarer ca 60NOK! Selvsagt skulle jeg nektet å betale dette, men jeg var stresset og ikke helt med i hoderegningen. RUNDLURT! Ønsker ikke tyrkerne at vi kommer dit kanskje? Jeg kan forstå at det er vanskelig at det strømmer tusenvis av turister inn i landet og mange oppfører seg nok som reelle drittsekker og arrogante idioter, men ikke behandle de ydmyke, blide og usgyldige turistene som dritt for det! Jeg har spinket og spart for å ha råd til å ta denne turen og har ofret masse for en uke i varmen, ikke ødelegg det😦

Ok, så kommer mitt lille utbrudd til andre medmennesker. Et finsk par fant også veien til solen på hotellet og av en eller annen merkelig grunn skulle damen der legge seg med hodet bare noen centimeter fra bena til mamma. Og det var ingen andre mennesker der, kun oss! Var det en fetish hun hadde mon tro? Mamma måtte ligge med bena litt skjvt til siden for at hun ikke skulle gre håret til damen med tærne… Selvsagt kunne vi sagt fra, men mamma tenkte som så at hvis hun finske ønsket å ligge der og lukte på tærne til mamma, så skulle hun få lov til det😉 hehe Jeg måtte jo selvsagt ta litt bilder:

Ser dere den litt snodig innpåslitne plasseringen her?
Hva synes dere om slikt når dere soler dere?

Legg igjen en kommentar

